[interview] Ray Pun van Adobe over wearables en ‘human’ data
- Online
- 30 apr 2015 @ 16:14
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Wearables
- 30 apr 2015 @ 16:14
- Nanny Kuilboer
Tijdens de Adobe Digital Summit in Londen op 29 en 30 april sprak MarketingTribune met Ray Pun. Zijn officiële functie luidt ‘strategic marketing lead for mobile solutions across the Adobe Marketing Cloud’, simpelweg afgekort door Adobe tot ‘mobile evangelist’. Reden genoeg voor een gesprek waarin hij zijn visie op wearables deelt: 'Mobile marketing is persoonlijk en één-op-één. De data van wearables helpen daarbij'
Denkt u dat wearables de smartphone of tablet gaan vervangen?
Niet in de nabije toekomst. De Apple Watch bijvoorbeeld is voor zijn computervermogen afhankelijk van de iPhone. De app zit op je telefoon en op je horloge zit een mini-app. Het horloge is gewoon te klein en de levensduur van de batterij is ook een issue. Misschien over 5 jaar…
Waarom adopteert het grote publiek Google Glass niet?
Google Glass is te nerdy en laat de consument er uit zien als een robot. Misschien als Google de technologie verbetert (lees: verkleint) en de bril daardoor aantrekkelijker wordt.
Laat Google de bril achter zich?
Nee, maar waarschijnlijk gaan ze zich meer op B2B richten, denk aan bedrijven die de bril voor hun customer service gebruiken. Geld voor verdere ontwikkeling is er wel; kijk maar hoeveel er geïnvesteerd wordt in Google Car.
Hoe gaat Adobe om met de biometrische data van wearables?
Human data - zoals ik ze noem - kunnen marketingtechnisch op interessante manieren ingezet worden. De Amerikaanse drogisterijketen Walgreens heeft een partnership gesloten met Fitbit, een wearable fitness device. Walgreens importeert data van de Fitbit in hun eigen app. Klanten krijgen punten voor iedere stap die ze lopen en met die punten krijgen zij korting bij Walgreens.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je met die data kunt zien hoe mensen er emotioneel aan toe zijn, gebaseerd op bloeddruk, hartslag en slaapritme. De wetenschap in welke ‘state of mind’ de consument zich bevindt, biedt een extra en zeer interessante dimensie voor marketeers. Het geeft de marketeer de keus zijn consument die dag juist wel of juist niet ‘lastig’ te vallen met zijn reclameboodschap of zijn boodschap aan te passen. Marketing was altijd massacommunicatie, zowel tv als print als internet, maar mobile marketing is persoonlijk en één-op-één. De data van wearables helpen daarbij. Zodra consumenten het toestaan kan Adobe die data integreren met de Adobe Marketing Cloud. Facebook weet zonder de biometrische data al hoe je je voelt, door de toon en inhoud van je postings. Apple kan het ook al, maar doet er marketingtechnisch nog niet veel mee, meer op het gebied van gezondheid.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management